Maiastra — povestea nespusa a iei

 

 

 

Joi, pe 20 iunie, de la ora 19.00, Galeria Galateca vă invită la vernisajul expoziției „Măiastra – Povestea nespusă a iei”, ce aduce în centrul atenției ia, ca simbol identitar și obiect de artă. Organizată în perioada 20 iunie – 25 august, în parteneriat cu comunitatea online La Blouse Roumaine, expoziția  prezinta povestea iei prin fascinante povești, legende și tradiții. Sunt incluse mai multe evenimente, un moment cu o puternică semnificație simbolică fiind celebrarea „Zilei Universale a Iei”, în noaptea de 23 iunie, când începe Sărbătoarea de Sânziene.

Expoziția prezinta o selecție de ii de patrimoniu sub forma unei instalații de artă, alături de faimoasele fotografii de arhivă ale Reginei Maria în veșmânt tradițional românesc, o serie de 200 fotografii din perioada interbelică din colecția britanicei Beryl de Zoete și o incursiune în imagini a iei începând din cultura Cucuteni până în contemporan, la colecțiile vestimentare ce au făcut istorie, semnate de Yves Saint Laurent, Jean Paul Gaultier și Tom Ford.

“Ia, cămașa de sărbătoare a femeilor, este haina noastră tradițională, în care s-au concentrat toate simbolurile spiritului și sufletului nostru. Ia este piesa de vestimentație pe care poporul nostru a dat-o lumii. Este operă de vârf creată prin contribuția nenumăratelor generații de femei…Este marca noastră identitară, care ne etalează cu toată demnitatea în rândul popoarelor lumii” declară dr. conf. univ. Varvara Buzilă.

Tradiții și obiceiuri străvechi vor fi reînviate pe 23 iunie, între orele 19:00 și 02:00, Galateca   sărbătorește „Ziua Universală a Iei” cu coronițe din sânziene, muzică și proiecții cinematografice. Ca eveniment asociat pe 21 iunie vor începe cele „9* zile magice la NeoGalateca” cu o selecție de obiecte autentice, ii vintage, fashion și obiecte de design inspirate din tradițiile românești.

Pentru acest proiect Galateca colaborează cu Muzeul Horniman din Londra, Muzeul Național al Țăranului Român din București, Complexul Muzeal Astra din Sibiu și Muzeul Bucovinei din Suceava. Partenerul nostru, La Blouse Roumaine, a pornit ca o comunitate ce s-a format spontan pe Facebook pe 7 noiembrie 2012. La Blouse Roumaine își propune să promoveze ia tradițională, simbol autentic al culturii românești, și să o readucă în prim-plan, propunând-o drept brand de țară al României.