The rest is yesterday

Seria expozitiilor dedicate design-ului de fashion continua cu The Rest is…Yesterday, o expozitie de moda veche care prezinta piese valoroase din perioadele cuprinse intre anii 1600 si 1950.

Incepand cu 3 aprilie si pana la 30 aprilie, veti putea face o incursiune in Epoca Elisabetana, Epoca Romantica, Epoca Victoriana, La Belle Epoque, trecand apoi prin asa numitii Ani nebuni si anii ’30, ’40 si ’50, cu ajutorul celor patru colectionare Oana Cretu, Cristina Deutsch, Raluca Alexandru si Iulia Gorneanu.

Printre exponate veti regasi Attifet-ul din perioada elisabetana, evantaie venetiene cu foita de aur din sec. al XVIII-lea, pieptar decorativ (stomacher/échelle/placard/placket) din sec. al XVIII-lea, rochii din perioada in care ziarele titrau tragedia Titanicului, rochii de gala din anii ’20 sau publicatii de moda de la 1827. Impresionante sunt si tinutele de vara din anii ’20, piese impecabile recuperate de colectionarele vernisate, care si in zilele noastre ar impresiona cele mai rafinate si stilate consumatoare de moda.

Pentru a va deschide apetitul, iata si o scurta descriere a uneia dintre vitrinele incluse in expozitie:

“Epoca victoriana

Intre 1830 si 1901, Europa cunoaste o perioada stabila, dar conservatoare si austera precum regina care i-a dat numele. In schimb, este o epoca plina de noutati tehnice, interesante pentru moda: inventarea si patentarea masinii de cusut (Elias Howe, 1846), a crinolinei (1855), a colorantilor textili pe baza de anilina, a razboiului de tesut mecanic (Jaquard). Exacerband feminitatea tinutelor si oglindind perfect pozitia sociala a femeilor, perioada victoriana aduce corsete foarte stranse, jachete cu intarituri metalice, fuste infoiate. Modelele vremii sunt tanara Victoria I, Imparateasa Eugenie a Frantei (sotia lui Napoleon al III-lea), Printesa Alexandra. Printre creatorii celebri ii amintim pe Charles Frederick Worth (couturier-ul Imparatesei Eugenia, fondatorul haute-couture), Amelia Bloomer (cea care creeaza o tinuta sport, formata din pantaloni foarte largi si o fusta mai scurta peste ei), Sarah Bernhard, Redfern. Podoabele pentru cap evolueaza astfel: daca la inceputul secolului al XIX-lea bonetele erau mari, cu boruri foarte lungi, tip burlan, pe la mijlocul secolului incep sa se micsoreze progresiv, descoperind fruntea si alunecand tot mai mult spre spate. Prin 1875, palariile (mici, de obicei negre, impodobite cu dantela, flori, pene de strut) au inceput sa castige teren, fiind preferate pentru tinutele casual, mai ales de tinere. Palariile cresc in dimensiuni gradual, pe masura ce bonetele se micsoreaza. Spre sfarsitul secolului, palariile sunt acceptate si in situatii formale, au boruri mai mari, intoarse si decorate pe verticala cu flori, pene de strut, panglici, in timp ce bonetele vor fi purtate doar de catre batrane. In casa, boneta este inlocuita cu aranjamente/plase pentru par. Initial foarte elaborate (dantele, flori, panglici din catifea), acestea devin tot mai simple spre finalul secolului. Barbatii poarta melon (inventat in 1849) si joben (inventat in secolul al XVIII-lea).”

Expunerea pieselor intr-o galerie cu arhitectura contemporana ofera contextul ideal pentru o calatorie in timp, prin intermediul modei specifice perioadelor evocate. Palariile, podoabele, rochiile si accesoriile cele mai fine si autentice va asteapta sa le vizitati, pentru a le afla secretele si povestile. 3 aprilie – 30 aprilie, la GALATECA.