De tânăr urmează școala la Liceul de Arta din Sibiu, apoi la UNArte Bucuresti (1975-79) având profesor pe Ion Stendl. Intra la Academia de artă din Düsseldorf beneficiind de o bursa de studii post-universitare. Pâna în 1990 participa activ și consecvent la viața academiei, fiind ales ca reprezentatnt în senatul academiei. Pe acea vreme erau și profesau aici: Joseph Beuys, Gotthard Graubner, Jannis Kounellis, A.R. Penk, Markus Lüpertz, Jörg Immendorff, Gerhard Richter, N.J. Paik, David Rabinowitch, Klaus Rinke și alţii. În același timp întreprinde o activă viața artistică.
A participat la residentiate și tabere la Ein Hod ( Israel), Paris, Roma, Kleve, Londra, etc.
Expune în țară la saloanele de artă și la expozitii de grup în Romania: (Muzeul Satului Locul-Fapta și Metafora), Medium’80 la Sf. Gheorghe, Corpul uman, Kassel (Stoffwechsel), Rijeka (Bienala de desen), Barcelona, (Premiul Juan Miro). În 1985 are mai multe expoziţii personale în Germania la galeria Walther și galeria Kraushaar, în 1986 la galeria monochrom din Aachen, apoi la galeria Albert¬ Heckes din Bonn, kunstarchiv P. Kerschgens și o expoziţie solo la galeria orașului Kaarst în 1988.
Numeroase lucrări se află în colecţii de artă publice și private, între altele la Kunstsammlungen Chemnitz, Kunsthaus NRW în Aachen, Muzeul Brukenthal și Fundatia ASTRA din Sibiu, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, UNArte Bucuresti, Muzeul de Artă Suceava, Colectia orașului Düsseldorf.
Expune în galerii și muzee, la numeroase expoziţii și târguri de artă din Germania, Franța, Olanda, Belgia, Elveția, Japonia, Corea de Sud, Polonia, SUA, America Latină. În anul 1996 expune la galeria UNArte din Bucuresti Confesiuni Carmelite, instalații și fotografii realizate la Ein Hod, Isr.
2017 Bucuresti A-CI ACOLO, Muzeul National Cotroceni; 2018 QUO VADIS Sibiu Galeria UAP
Curator și organizator al unor manifestări și expozitii de grup: ORIENT EXPRESS [1997 la Düsseldorf, Viena, Sibiu și Ploiesti] precum și proiectele: Zeittunel, Düsseldord, Facetten Dusseld., September-Projekt ,Villa Türck, Lüdenscheid.
2017 A-CI ACOLO, Muzeul National Cotroceni; 2018 QUO VADIS Sibiu Galeria UAP …
„Unele cicluri de lucrări evocă scrierea extrem-orientală prin impulsul gestului și mijloacele propuse.Prin caracterul serial, al narațiunii abstracte, semnele nu se definesc ca atare atare, prin semnificația lor culturală ci în contextul imagistic al metamorfozei semnelor scrise. Ion Isaila meditează prin și întru actul desemnului. A fi întru desemnare, pictare, cum spune el. Meditația, căutarea și găsirea de sine. Meditația este altceva decît contemplația. Din liniștea profundă se naște ceva extrem de neliniștitor. Paginile sale, sub forma unor partituri muzicale, urmează doar în aparență sau parțial principiul contrapunctului; căci, atunci când ne așteptăm la o reluare a temei, semnele dezvoltă o dinamică proprie; ies din orânduirea lor, amplificându-se, ca în muzică într-un Crescendo, a cărui sonoritate rămâne totuși mereu echilibrată, vizând astfel un sâmbure profund meditativ.
Cautând soluții pentru relațiile dintre părți, el dezvoltă un sistem coerent, pe care apoi,aproape în joacă îl depășește prin emancipare. Lucrările pe hârtie ale lui Ion Isaila dezvăluie și ele o sensibilitate aparte pentru materialitate ca și panourile pictate cu formele lor fictive. Suprafața delicată și prețioasă a hârtiilor japoneze este acoperită cu trăsăturile dure și viguroase ale liniilor și semnelor. Elementele grafice în mișcare se detașează, se ridică deasupra suprafețelor hârtiei, mai degrabă decât s-ar întrepătrunde și absorbi între ele.” [Christiane Vielhaber, traducere din limba germană]
„Unda grafică cu subtile schimbări de ritm reflectă expresia unui lirism latent, vizibil la o privire atentă şi sub aspect grafologic.
Încărcătura emoțională care acompaniază miscarea liniei o putem sesiza prin impactul condeiului cu foaia de hârtie- impact atât de bogat în nuante de intensitate şi de tensiune, de modulatii vibrante.
Coloritul suav în contextul unei materii picturale robuste amplifică expresia grafică a scriiturii, face sa traiască contrastul între elementul impetuos şi cel delicat, între cel fragil şi cel dur, cel acut, contrast sustinut în cele din urmă şi prin gama cromatică austeră, de cald-rece.
Artistul Ion Isaila înscenează un spectacol seismografic prin mişcările tensionate ale liniei în contrapunct cu pauze si ezitări, cu desfăşurări lente şi sinuoase până la voluptate: spectacolul naşterii alfabetului şi a ritmurilor din mâna care scrie scenariul fară cuvine al exprimării în sine unde semnificaţia este suprimată în contextul articulării, a facerii…” Anca Arghir [Ion Isaila, apărut în revista de artă das kunstwerk, traducere din limba germană]
Proiect inițiat și organizat de galeria Galateca
Co-organizator: Asociația culturală Neo Art România
Proiect susținut de George – primul banking inteligent
In parteneriat cu Centrul Cultural Expo Arte, Dinu, Urse si Asociații, Asociatia Love Art, AQUA Carpatica
Parteneri media Biz, modernism.ro, agentiadecarte.ro, Radio Romania Cultural
#contactless, #stamcasa, #galerievirtuala, #art, #separatdarimpreuna, #doaronline, #artonline #expoarte #aquacarpatica #galateca #galatecagallery #neoart #neoartromania #artaincarantina #niciozifaraarta #ionisaila