titlu expo

Povesti in imagini, benzi desenate sau comicsuri, iata cateva dintre numele sub care s-a facut cunoscuta cea de-a noua arta: banda desenata.
Muzeul Benzii Desenate – un proiect de autor care a existat fizic in spatiul MNAC, pentru ca acum sa se dezvolte prin intermediul proiectelor culturale din centrele care il gazduiesc – propune o selectie atenta de 14 artisti reprezentativi. Exponatele acopera o perioada de 90 de ani de evolutie a benzii desenate și poarta semnaturile: Ary Murnu, Burschi Gruder, Puiu Manu, Livia Rusz, Matty Aslan, Radu Duldurescu, Sandu Florea, Ioan Mihaescu, Mircea Arapu, Valentin Tanase, Tudor Popa, Alexandru Ciubotariu, Matei Branea, Cristian Darstar.

Curator Alexandru Ciubotariu
coordonator al Muzeului Benzii Desenate

Ary Murnu 1881 - 1971. Grafician, pictor si caricaturist cu o tehnica si o precizie absolut remarcabila. In domeniul benzilor desenate s-a remarcat ilustrand in intregime sute de numere saptamanale ale revistelor “Lumea copiilor” 1922-1927 si “Lumina Copiilor” 1936-1938.
Burschi Gruder 1928-2010. Grafician cu un portofoliu dedicat aproape in intregime ilustratiei pentru copii, debuteaza inca din 1946 si va continua sa publice pana in anul 2010. A creat mii de stripuri de o gingasie aparte cu personaje ca Nita Piulita, Gica Nota-Mica, Truta si Fanuta sau Costel in reviste precum „Scinteia Pionierului”, „Cravata Rosie”, „Arici Pogonici”, „Soimii Patriei”, „Mihaela”, „Licurici” sau „Pipo”.
Burschi Gruder 1928-2010. Grafician cu un portofoliu dedicat aproape in intregime ilustratiei pentru copii, debuteaza inca din 1946 si va continua sa publice pana in anul 2010. A creat mii de stripuri de o gingasie aparte cu personaje ca Nita Piulita, Gica Nota-Mica, Truta si Fanuta sau Costel in reviste precum „Scinteia Pionierului”, „Cravata Rosie”, „Arici Pogonici”, „Soimii Patriei”, „Mihaela”, „Licurici” sau „Pipo”.
Puiu Manu 1928. Grafician extrem de expresiv si totodata foarte prolific. Este autorul de BD cu peste 1000 de planse publicate, acestea venind in completarea creatiei de ilustratie de carte, afis, pictura sau arta monumentala. Debuteaza in 1957 in „Cravata Rosie” si abordeaza subiecte istorice, SF, aventuri (cu celebrul personaj Dim Dunareanu) dar si comice in aproape toate revistele vremii si in albume. Continua sa creeze si azi povesti incantatoare intr-un stil absolut original, printre cele mai recente aparitii numarandu-se albumele „Dim, sarabanda in golful Aden” (scenariu Marius Lestaru) sau „Omul Invizibil” la editura „Casa Radio”.
Livia Rusz 1930. Grafician si pictor absolut remarcabil, debuteaza cu ilustratie de carte in 1953. In domeniul benzilor desenate a creat cateva serii de-a dreptul memorabile ca “Piticul Cipi” aparute in revista “Napsugar” pe scenariile lui Fodor Sandor, “Aventurile lui Mac” publicate in “Arici Pogonici” si in alte patru albume pe scenariile Luciei Olteanu, “Maimuta Kio” in revista “Luminita” pe scenariul lui Ovidiu Zotta sau “Dan Buzdugan” din “Cutezatorii”, dupa o povestire de Dumitru Almas.
Livia Rusz 1930. Grafician si pictor absolut remarcabil, debuteaza cu ilustratie de carte in 1953. In domeniul benzilor desenate a creat cateva serii de-a dreptul memorabile ca “Piticul Cipi” aparute in revista “Napsugar” pe scenariile lui Fodor Sandor, “Aventurile lui Mac” publicate in “Arici Pogonici” si in alte patru albume pe scenariile Luciei Olteanu, “Maimuta Kio” in revista “Luminita” pe scenariul lui Ovidiu Zotta sau “Dan Buzdugan” din “Cutezatorii”, dupa o povestire de Dumitru Almas.
Radu Duldurescu 1926- 1987. Grafician foarte talentat s-a exprimat ori de cate ori a avut ocazia prin intermediul benzilor desenate. A creat foarte multe serii extrem de bine desenate atat in stil comic cat si in maniera realista. Amintim numai cateva dintre aceste serii, precum “Valea Lupului”, “Fix contra Vix”, “Zet”, “Hoinarul printre stele”, “Actiunea Marea Neagra” sau „Anul 41042” cu mentiunea ca intreaga opera a acestui mare autor este remarcabila.
Sandu Florea 1946. De formatie arhitect, este poate cel mai important autor BD roman, chiar daca pare cumva nedrept sa dam verdicte. Debuteaza in 1968 in revista “Luminita” cu “Nazdravaniile lui Pacala”. Va gasi in banda desenata modul ideal de a se exprima si va publica mii de planse, atat realiste cat si comice, istorice, de aventuri sau SF. Publica si cateva albume printre care și “Galbar” (iar acesta trebuie amintit ca fiind primul album SF din Romania - 1970) sau “In lumea lui Harap-Alb” (lucrare premiata in Italia in 1980). In 1990 editeaza “Carusel”, prima revista profesionista dedicata in intregime benzii desenate. Dupa 1991 emigreaza in Statele Unite, unde va incepe o noua etapa a carierei sale de succes, remarcandu-se in comics-ul american. Artistul a fost unul dintre cei mai importanti inker-i de la Marvel sau DC Comics.
Sandu Florea 1946. De formatie arhitect, este poate cel mai important autor BD roman, chiar daca pare cumva nedrept sa dam verdicte. Debuteaza in 1968 in revista “Luminita” cu “Nazdravaniile lui Pacala”. Va gasi in banda desenata modul ideal de a se exprima si va publica mii de planse, atat realiste cat si comice, istorice, de aventuri sau SF. Publica si cateva albume printre care și “Galbar” (iar acesta trebuie amintit ca fiind primul album SF din Romania - 1970) sau “In lumea lui Harap-Alb” (lucrare premiata in Italia in 1980). In 1990 editeaza “Carusel”, prima revista profesionista dedicata in intregime benzii desenate. Dupa 1991 emigreaza in Statele Unite, unde va incepe o noua etapa a carierei sale de succes, remarcandu-se in comics-ul american. Artistul a fost unul dintre cei mai importanti inker-i de la Marvel sau DC Comics.
Sandu Florea 1946. De formatie arhitect, este poate cel mai important autor BD roman, chiar daca pare cumva nedrept sa dam verdicte. Debuteaza in 1968 in revista “Luminita” cu “Nazdravaniile lui Pacala”. Va gasi in banda desenata modul ideal de a se exprima si va publica mii de planse, atat realiste cat si comice, istorice, de aventuri sau SF. Publica si cateva albume printre care și “Galbar” (iar acesta trebuie amintit ca fiind primul album SF din Romania - 1970) sau “In lumea lui Harap-Alb” (lucrare premiata in Italia in 1980). In 1990 editeaza “Carusel”, prima revista profesionista dedicata in intregime benzii desenate. Dupa 1991 emigreaza in Statele Unite, unde va incepe o noua etapa a carierei sale de succes, remarcandu-se in comics-ul american. Artistul a fost unul dintre cei mai importanti inker-i de la Marvel sau DC Comics.
Ioan Mihaescu 1952. Grafician a carui cariera se leaga de revistele dedicate copiilor, fiind redactor al multora dintre publicatiile din segment. Pe langa coperti, ilustratii și machete de revista publica si banda desenata intr-un stil variat, pentru a da diversitate publicatiilor. Cateva serii ce merita amintite pot fi “Intalnirea de pe planeta misterioasa” in revista “Cutezatorii”, “Tim, fiul timpului” in almanahul “Cutezatorii” sau “Secretul plantelor din Fiji” in almanahul “Vacanta Cutezatorilor”.
Mircea Arapu 1955. Grafician cu un destin deosebit, legat indisolubil de banda desenata si de celebra revista Pif, publicatie ca va juca un rol important in decizia sa de a parasi tara in 1978 pentru a se stabili in Franta. Debuteaza in 1979 iar in 1980 editeaza revista Peur si contribuie la volumul Histoire Mondiale de la Bande Dessinee cu primul articol despre istoria benzii desenate romanesti. Va publica in revista Pif Gadget benzi desenate cu celebrele personaje Arthur, le fantome, Pif et Hercule, Placid et Muzo sau Panic Circus. Intre 2004 si 2009 va fi chiar redactor in echipa noii versiuni a Pif Gadget, unde de asemenea va publica BD. Incepand cu anul 1995 va fi prezent și in diferite expozitii sau reviste BD din Romania.
Valentin Tanase 1954. Pictor si grafician remarcabil, abordeaza orice forma de arta: de la pictura și grafica la ilustratie sau sculptura. Din fericire a activat si pe taramul benzilor desenate. Debuteza in 1972 in revista “Cutezatorii” si va publica multe serii ce vor incanta mai multe generatii. Cele mai spectaculoase raman insa cele istorice. Titluri ca “Ostenii lui Mihai Viteazu”, “Taina Pergamentului” sau “Sub steagul lui Stefan cel Mare” vor pastra un loc special in memoria cititorilor, pentru ca artistul le-a oferit un spectacol vizual complet. Desigur nu pot fi neglijate trilogia SF “Intalnire in spatiu” sau seriile western din anii ’90 publicate in “Universul Copiilor”.
Tudor Popa 1968. Grafician exceptional, remarcat gratie ilustratiilor pentru zona science-fiction publicate in Romania. A participat la multe conventii si expozitii de profil si a obtinut recunoaștere prin multitudinea de premii ce i-au fost acordate. Nu a creat multe benzi desenate, dar fiecare a fost puternic intiparita in memoria pasionatilor pentru abordarea grafica exceptionala pe care a propus-o. “Toxic” si “Aranca” (text de Cristian Lazarescu) sunt cele mai importante.
Alexandru Ciubotariu 1979. Grafician cameleonic care pe langa ilustratie abordeza pictura, street-art si alte forme de grafica. Trateaza banda desenata din doua perspective: cea comic-clasica, destinata copiilor (cu care a si debutat in 1995) si experimental-grafica. Lucrarile comice pentru copii au fost publicate in reviste ca “Mini-Azi”, “Abracadabra”, “Pif” (editia romanesca), “Doxi” sau “Ora de lectura”, iar cele alternative in compilatii precum “Hardcomics”, “Omagiu”, ”Komikaze” (Slovenia), ”Aargh”(Cehia) sau ”Stripburger”(Slovenia). Albumul din 2006 – “Povestea despre eu” – a avut parte de 4 traduceri, din care 3 editari oficiale in Germania, Ungaria si Finlanda.
Matei Branea 1977. Grafician si realizator de filme de animatie. Indragostit de banda desenata publica primul album, ”Omulan”, in 2003. Publica in mai multe compilatii si participa la diferite festivaluri de profil din Romania, Serbia, Slovenia, Polonia, Italia și SUA. In 2008, participa la unul dintre cele mai importante evenimente din sfera comics – Lingua Comica in Kyoto, Japonia – iar in 2009 apare ”East meets East”, album realizat in colaborare cu Budi Wijaya și editat de PlasticSoldieFactory, Singapore.
Alexandru Ciubotariu 1979. Grafician cameleonic care pe langa ilustratie abordeza pictura, street-art si alte forme de grafica. Trateaza banda desenata din doua perspective: cea comic-clasica, destinata copiilor (cu care a si debutat in 1995) si experimental-grafica. Lucrarile comice pentru copii au fost publicate in reviste ca “Mini-Azi”, “Abracadabra”, “Pif” (editia romanesca), “Doxi” sau “Ora de lectura”, iar cele alternative in compilatii precum “Hardcomics”, “Omagiu”, ”Komikaze” (Slovenia), ”Aargh”(Cehia) sau ”Stripburger”(Slovenia). Albumul din 2006 – “Povestea despre eu” – a avut parte de 4 traduceri, din care 3 editari oficiale in Germania, Ungaria si Finlanda.
Cristian Darstar 1986. Grafician scolit la Timisoara, pasionat de benzi desenate, manga si cultura otaku. Face parte din noul val al benzii desenate. Din 2005 colaboreza cu platforma Otaku Entertainment prin lucrari, expozitii și ateliere. S-a facut remarcat datorita fanzinului SEFEU.